4 Tips Merancang Water Fasting


Assalamualaikum, hari ini aku mahu kongsi pasal tips merancang Water Fasting, sebelum itu follow ini blog atau share agar aku lebih semangat lagi menulis artikel.

4 Tips Merancang Water Fasting

1) Tetapkan Tempoh Diet

- Hari itu aku buat 14 hari kalau kamu tak mampu nak buat 14 hari buat 3-5 hari dulu pun dah mencukupi, jadi 3 hari itu pun dah cukup bagus efektif untuk kamu.

Tapi kalau kamu rasa kamu mampu buat lebih lama dari 14 hari itu sangat berbaloi, aku tak tipu ok?

Untuk tips nombor satu ini, aku cadangkan dengan kamu cari kawan-kawan yang sanggup buat diet water fasting sama-sama.

Macam aku hari itu mampu buat 14 hari sebab kami buat bertiga dan tiga-tiga ini dapat keputusan yang sangat memuaskan, keputusan berbeza-beza mengikut badan masing-masing.

Macam aku dapat turun 10 Kg kawan aku ada yang 7-8 Kg, sangat berbaloi tempoh masa 14 hari. Tapi andai kata kamu tidak jumpa kawan yang tidak sanggup buat Water Fasting sama-sama, kamu cuba buat 1-3 hari dulu.

Bila mana kamu dah berjaya 3 hari itu kalau kamu nak tambah 5-10 hari atau selebihnya itu bergantung dengan kamu.

2) Waktu Yang Tidak Stres

- Kamu perlu buat diet Water Fasting ini pada waktu paling kurang stress, macam aku hari-hari bukanlah stress tapi hari-hari ada sahaja yang kacau sebab hari-hari menghadap insan-insan istimewa dalam dunia ini.

- Ok ada separuh orang macam kawan aku kerja akauntan waktu kerja stress dia ialah awal bulan dan hujung bulan.

Jadi pada aku kalau dia rasa macam hujung bulan dan awal bulan itu paling stres, kamu buat tengah-tengah bulan ataupun macam andai katalah "aku nak rancang cuti seminggu" ok dalam seminggu itu kamu bolehlah buat tidak ada masalah. 

Sebab apa kamu buat paling kurang stres? Adalah untuk supaya kamu punya emosi dengan mental tidak down.

3) Bersedia Mental Dan Fizikal

- Persediaan mental ini dari segi pengetahuan sangat-sangat tak rugi sebab benda ini yang akan jadi kamu punya bekalan untuk kamu apabila down dan juga pengetahuan yang luas . 

Kalau kamu betul-betul cari info pasal Water Fasting ini mesti kamu tahu apa kebaikan Water Fasting ini, kamu cari ilmu betul-betul dulu macam aku, aku tahu Water Fasting ini 3 tahun lepas.

Macam kawan aku, aku kagum sama dia sebab kalau kamu kenal dia kamu mesti kagum gila dengan dia. Dengan kekurangan yang ada pada dia, dia mampu diving, boleh travel naik motor pergi macam-macam tempatlah.

Jadi aku memang kagumlah dengan dia dari saiz double XL hinggalah boleh pakai saiz M kalau tidak silap aku, daripada dia aku tahu Water Fasting ini tapi aku perlahan-lahan cari ilmu dan akhirnya baru tahun ini aku mula buat sebab apa? Sebab berat aku dah mula naik.

4) Tetapkan "Mindset"

- Kamu kena tetapkan Mindset kamu, macam Mindset aku "dah lama hidup dalam 30 tahun ini jadi macam-macam benda sudah aku makan". 

Jadi kenapa tidak cuba 14 hari sahaja aku berhenti dahulu untuk tidak makan semua hanya minum air masak sahaja dan hidup secara sihat. 

"Lepas sahaja 14 hari aku boleh makan balik apa yang aku mahu" itu hanya Mindset aku. Untuk Mindset yang perlu motivasi diri sendiri kamu kena cari apa yang boleh menyebabkan kamu terfikir macam "oh sebulan lagi aku mahu kahwin, jadi kena buat persediaan awal".

Ok itu terpulang pada diri masing-masing, tapi yang paling penting aku rasalah untuk kamu lebih kuat untuk buat diet ini kamu kena Mindset "aku buat diet ini untuk aku hidup lebih sihat" 

Kredit : Ciksyaa Samat